- Volkswagen kent in Nederland een goede start met de verkoop van nieuwe elektrische modellen ID.3 en ID.4.
- Bij de Tesla Model 3 stagneerde de Nederlandse verkoop daarentegen in de eerste drie maanden van dit jaar.
- Business Insider belicht de belangrijkste verschillen tussen de ID.3, ID.4 en de Tesla Model 3.
De Nederlandse autoverkopen deden het minder in het eerste kwartaal van dit jaar. Zo werden er 21 procent minder auto’s verkocht ten opzichte van het eerste kwartaal 2020.
Opvallend was vooral de verkoopdaling bij Tesla, dat een terugval van liefst 77 procent zag. Van het populairste model, de Model 3, verkocht Tesla er 392 in de eerste drie maanden van dit jaar, tegen 1.623 stuks in dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit cijfers van Bovag.
Dan deed Volkswagen het wat betreft de elektrische modellen beter. De Duitsers verkochten in het eerste kwartaal van dit jaar respectievelijk 162 stuks van het nieuwe elektrische model ID.3 en 361 stuks van de ID.4. Samen komt dat neer op 523 exemplaren.
Al vóór de introductie van de ID.3 gold dit model als de grote concurrent van de Model 3. Medio vorig jaar was er in Nederland zelfs een behoorlijke wachtlijst voor wie een ID.3 wilde kopen.
Volkswagen zet de achtervolging op Tesla in
Herbert Diess, de baas van Volkswagen Group, is al geruime tijd verwikkeld is in een felle strijd met uitdager Elon Musk. Volkswagen zet namelijk vol in op de productie van stekkerauto's. Sterker nog, Volkswagen wil zich profileren als fabrikant van "de beste elektrische auto's."
Ter illustratie: tot 2025 wil topman Diess 73 miljard euro investeren in e-mobiliteit en digitale ontwikkelingen. In 2030 wil Volkswagen minimaal 70 elektrische modellen en 60 hybride modellen hebben rondrijden.
Intussen is Tesla bezig met de bouw van een grote autofabriek in de buurt van Berlijn om de Europese markt te bedienen. Zware concurrentie voor Volkswagen dus, nota bene vanuit de thuismarkt in Duitsland.
Een andere kwestie die Volkswagen moet adresseren: de klachtenregen van ID.3-bezitters sinds begin dit jaar, omdat er nogal wat kinderziektes zijn. Het gaat dan om klachten over de navigatie, het gebruiksgemak, de actieradius én storingen met de elektronica.
Laat nu vooral de software precies datgene zijn waar Tesla zich op laat voorstaan: met regelmatige updates en permanente doorontwikkeling. Niettemin scoort Volkswagen op de korte termijn in Nederland beter in de verkoopcijfers.
Business Insider Nederland geeft een kort overzicht van de specifieke varianten van respectievelijk de Model 3, ID.3 en ID.4 die je in Nederland kunt krijgen. Daarbij kijken we naar bereik, optreksnelheid, maximumsnelheid en uiteraard de prijs.
Tesla Model 3 Standard Range Plus: vanaf €48.995
- Acceleratie 0 - 100 km/u: 5,6 seconden
- Topsnelheid: 225 km/u
- Gemiddeld bereik: 335 km
(bron: EV Database)
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor: €57.995
- Acceleratie 0 - 100 km/u: 4,4 seconden
- Topsnelheid: 233 km/u
- Gemiddeld bereik: 460 km
(bron: EV Database)
Tesla Model 3 Performance: €63.995
- Acceleratie 0 - 100 km/u: 3,3 seconden
- Topsnelheid: 261 km/u
- Gemiddeld bereik: 460 km
(bron: EV Database)
Volkswagen ID.3 Pure Performance: €32.190
- Acceleratie 0 - 100 km/u: 8,9 seconden
- Topsnelheid: 160 km/u
- Gemiddeld bereik: 275 km
(bron: EV Database)
Volkswagen ID.3 Pro: €36.890
- Acceleratie 0 - 100 km/u: 9,6 seconden
- Topsnelheid: 160 km/u
- Gemiddeld bereik: 350 km
(bron: EV Database)
Volkswagen ID.3 Pro Performance: €38.390
- Acceleratie 0 - 100 km/u: 7,3 seconden
- Topsnelheid: 160 km/u
- Gemiddeld bereik: 350 km
(bron: EV Database)
Volkswagen ID.3 Pro S: €43.000 (vanaf juni 2021)
- Acceleratie 0 - 100 km/u: 7,9 seconden
- Topsnelheid: 160 km/u
- Gemiddeld bereik: 450 km
(bron: EV Database)
Volkswagen ID.4 1st: €47.340
- Acceleratie 0 - 100 km/u: 8,5 seconden
- Topsnelheid: 160 km/u
- Gemiddeld bereik: 400 km
(bron: EV Database)
Het is lastig kiezen tussen de ID.3, ID.4 en Model 3. Is je budget het belangrijkste criterium? Dan zit je met de verschillende modellen van de ID.3 en ID.4 eigenlijk net een prijsklasse lager dan de goedkoopste versie van de Model 3 die in Nederland wordt verkocht.
Tegelijk betekent dit dat je met een Model 3 vanaf ruwweg 49.000 euro ook aanzienlijk betere prestaties mag verwachten. Ben je graag als eerste weg van de stoplichten? Dan trek je in 5,6 seconden op naar 100 kilometer per uur met de Standard Range Plus. Dat haalt geen van de modellen van de ID.3 en ID.4.
Op actieradius wordt de vergelijking iets interessanter. Zo halen de ID.3 Pro en de ID.3 Pro Performance volgens EV Database beide een gemiddeld bereik van 350 kilometer. Dit met vanafprijzen van zo'n 37.000 euro tot 38.000 euro. Met de Model 3 Standard Range Plus kom je volgens EV Database gemiddeld 335 kilometer ver, bij een vanafprijs van bijna 49.000 euro.
De Model 3 Performance en de Model 3 Long Range Dual Motor brengen je volgens EV Database gemiddeld een stuk verder met een actieradius van 460 kilometer. Daar kunnen de modellen van Volkswagen niet aan tippen.
Vooralsnog lijkt het vooral het lagere prijsniveau te zijn dat de verkoop van de ID.3 en de ID.4 in Nederland stimuleert. Het is wachten op het antwoord van Tesla.
[activecampaign form=34]